Tunneluovuus on Marco Groupin ydintä tapahtumien suunnittelussa.
Mitä tarkoittaa tunneluovuus on Marco Groupin ydintä tapahtumien suunnittelussa?
Aloitamme pienen juttusarjan, jossa kerromme meidän arvoistamme eli toiminamme ytimistä. Ensimmäisenä on vuorossa tunneluovuus.
Tunneluovuus on ihan oma sanamme, joka usein herättää pienen kummastuneen hymyn kuulijan kasvoille tästä ensimmäistä kertaa kertoessamme. Avaammme siis vähän mistä tässä on kyse.
Monelle yrityksen tapahtuman suunnittelusta vastaavalle on tuttua kuinka joskus takkuillaan sisältöjen kanssa. Pitäisi koko ajan tehdä ja tuottaa uutta, mutta mitä?
Monilla toimialoilla tarpeet viestiä ja niihin kohdistuvat sisällöt ovat niin moniulotteisia, että niissä saattaa kompuroida taitavampikin viestinnän ammattilainen. Sisältöjen hallinnasta on tullut todellinen haaste, joka arkipäivän turbulenssissa jää muiden asioiden jalkoihin.
Miksi se sitten jää helposti syrjään, kun priorisoidaan? Sisällöntuotannosta tulee helposti mieleen valtava määrä asioita, paljon faktaa ja yksityiskohtia. Kiireen keskellä se on helpompi heittää sivuun ja unohtaa. Syykin on olemassa – sisällöntuotanto kun vaatii kunnollista paneutumista ja ajatusten lentoon saattamista, kohderyhmän tuntemista ja oman halutun viestin niihin yhdistämistä. Ja sen pitää myös koskettaa – antaa sen vastaanottajalle haluttu tunne.
Miten itse miellät sanan sisältö, kun ajatellaan tapahtumia – oli se sitten yritystapahtuma, henkilöstötapahtuma tai sidosryhmätapahtuma?
Yksinkertaisesti se on aina kiteytynyt ajatus. Kun tapahtumaan pohditaan sisältöä ja lähdetään tuottamaan sitä, tarvitaan ajattelua, ajatusten jalostamista ja niiden paikoittamista suhteessa toisiinsa. Kyse onkin siis tiivistämisestä, karsimisesta, suodattamisesta, valinnoista. Ja nämä aina ajatellen sitä kohderyhmää.
Kun aikaa käytetään, syntyy tästä prosessista kiteytynyt, ytimekäs ajatus ja ymmärrys – joka taipuu moneen. Meidän tapauksessamme koko tapahtuman kantavaksi voimaksi.
Oman juonteensa meillä tuokin tapahtumien ainutlaatuisuus, johon kohdistuu tapahtumavieraiden odotukset. Ne ovatkin aivan erilaiset kuin mitä kohderyhmä odottaa näkevänsä muiden viestien äärellä, kuten lehtiartikkelit, runot, kolumnit, laulut, uutiskirjeet. Jotta tapahtumasta voidaan sanoa sen olleen onnistunut, tarkastellaan myös osallistujien palautteita. Ne kohdistuvat myös muuhun kuin siihen sisältöön. Tässä kohtaa tarvitaan meidän eli tapahtuma-ammattilaisten luovuutta ja tietotaitoa miten sisältö istutetaan kokonaisuuteen ja saadaan kosketettua osallistujaa sopivalla tavalla. Sitä on tunneluovuus ja siksi se on meidän ydintä tapahtumien suunnittelussamme.
Mitä ajatuksia tämä herätti sinussa? Jutellaanko lisää miten Marco Groupin mestaritiimi voi olla apunasi organisaatiosi tapahtumien suunnittelussa ja tapahtumatuotannossa?
Jäitkö pohtimaan millaisia tapahtumia olemme suunnitelleet ja toteuttaneet? Vilkaise toteutettuja tapahtumiamme tai laajempaa portfoliotamme.