Tapahtumamarkkinointi sanana on otettava vakavasti, mutta ei ikävystyttävästi 

Miten sinä haluat, että vaikutat tapahtumalla? Tapahtumat ja tapahtumamarkkinointi ovat rakentuneet useassa yrityksessä osaksi tämän päivän normaalia yritystoimintaa ja niiden mahdollisuudet osataan nähdä eri asiakassuhteiden vaiheissa sekä henkilöstön sitouttamisessa. Enää ei välttämättä ajatella, että tapahtumamarkkinointi on ainoastaan kiitostapahtumia olemassa oleville asiakkaille ja henkilöstötapahtumat ovat ”vain tapahtumia”, jotka on pakko järjestää. Pohdimme myös, että onko sana tapahtumamarkkinointi hieman kohdannut katoamista ja lyhentynyt ja yleistynyt sanaksi tapahtuma. Ja sitä kautta vaarana on kadota ajatus tapahtumien vaikuttavuudesta.

Joidenkin mielestä tapahtumamarkkinointi tarkoittaa aina tapahtumien elämyksellisyyttä.

Voisiko oikein kohdistettu ja kohderyhmän tarpeet tavoittava sisältö olla elämys?

  • Elämys siitä, että tähän tilaisuuteen todella kannatti tulla. Kaikki tämä sen lisäksi, että tapahtuma oli operatiivisesti hyvin suunniteltu. Oikea viesti ja oikea keino viestin perille viemiseksi on kuitenkin aina tärkeintä. Joskus se keino on pieni tai suurempi elämyksellisyys, jonka suunnittelussa otetaan huomioon lukuisa määrä eri tekijöitä.
  • Elämys saattaa olla hyvä juontaja – ehkä kaikkien tuntema – ehkä tuntemattomampi, mutta ehdottomasti läsnäoleva ja kontekstin tunteva.
  • Elämys saattaa olla organisaation johtaja puhujana, joka yllättää kaikki aidolla läsnäolollaan ja avoimella mielellä kuunnella läsnäolijoita.
  • Elämys saattaa olla pienen pieni yksityiskohta, joka ei iske silmille, mutta hienovaraisella läsnäolollaan saa kaikki vieraat tuntemaan sen läheisyyden ja merkityksen.
  • Elämys ei aina tarkoita ilmapalloja ja serpentiinä tai ”sirkushuveja”.

Tapahtumamarkkinointi on aina osa yrityksen kokonaisviestintää. Hyödynnä se ja vaikutat tapahtumalla voimakkaasti.

Niin sisäistä kuin ulkoistakin. Siitä ei välttämättä ole yksin muuttamaan asioita tavoitteiden mukaisiksi, mutta sen vaikutus voi olla tässä tehtävässä ratkaisevan merkittävä. Kokonaisuudesta muodostuva vaikutus ratkaisee.

Oletko suunnitellut huolella millä ostoportaalla oma asiakastapahtumasi oikeasti tulisi olla? Ja onko sille valitut ratkaisut tavoitetta tukevia?
Entä henkilöstötapahtumasi: miten viestisi näkyy sen kaikissa ratkaisuissa? Kun otat kaiken hyödyn irti suunnittelusta, vaikutat tapahtumalla voimakkaasti.

Voit vilkaista ajatuksiamme myös virtuaalitapahtumien innostavuudesta tai niiden nuokuttavuudesta.

Autamme mielellämme yli 30 vuoden kokemuksella sekä tapahtumasi suunnittelussa että sen toteuttamisessa.